فوم بتن خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
نوشته شده توسط : mehdi
آزمایشگاه کنترل کیفیت فوم بتن

کنترل کیفیت اجرای فوم بتن ایرانیان

در این مقاله به طور خلاصه درباره ویژگی‌هایی که یک  فوم‌ بتن خوب باید دارا باشد مطالبی ارائه می‌شود. جزئیات بیشتر درباره هر ویژگی در مقالات دیگر همین وبسایت به تفصیل و با ارائه عکس و فیلم ارائه می‌شود.

 

۱. مصرف کم سیمان

مصرف سیمان در ترکیبات فوم بتن باید کم باشد. نه فقط به خاطر هزینه‌ای خرید سیمان بیشتر دارد؛ مصرف سیمان زیاد کیفیت فوم بتن را خراب کرده و نگهداری و ماندگاری فوم بتن سخت می‌شود و در مواردی که فوم بتن غیراستاندارد باشد باید کاملاً جمع‌آوری شود.

۲. مقاومت استاندارد

باید با کمترین مصرف سیمان مقاومت استاندارد را در کفسازی ساختمان دارا باشد تا بعد از گذشت چند سال زیر سنگ‌ها لق نشود. برای واحد‌های مسکونی مقاومت فشاری ۱۲ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و برای پارکینگ ۲۵ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

۳. سبک بودن

باید کمترین وزن را دارا باشد. این موضوع باعث می‌شود در آینده دیوارهای ساختمان ترک برندارد و  ساختمان نسبت به زلزله مقاوم‌تر شود چون وزن بیشتر باعث ناپایداری و تخریب بیشتر ساختمان در زمان زلزله می‌شود.

۴. اجرای شیب‌بندی

باید بتواند شیب‌بندی‌های پشت‌بام و آشپزخانه و غیره را درست انجام دهد. چون اگر شیب‌ها به درستی ایجاد نشوند دوباره باید با هزینه‌ای بیشتر که به بنّا می‌دهید و با صرف زمان زیاد (که باعث هزینه‌های بیشتر مثل مصرف برق و آب و غیره روزمره ساختمان می‌شود) این کار را انجام دهید ولی کسی موفق است که صفر تا صد کار را با فوم بتن انجام دهد.

۵. چسبندگی مستقیم قیرگونی

باید چسبندگی قیرگونی داشته باشد که اگر این حالت را نداشته باشد باعث می‌شود دوباره هزینه بنّا برای رویه‌کشی و هزینه ملات برای رویه فوم بتن انجام شود.
چون سطح مخلوط فوم بتن استاندارد کاملاً صاف است باعث می‌شود قیر نصف اجرای کف سازی سنتی مصرف شود و هزینه ساختمان ساز کمتر می‌شود.

۶. استحکام سطح کار

باید فوم بتن اجرایی پفکی نباشد و از استحکام بالایی برخوردار باشد؛
چون اگر پفکی باشد، باعث می‌شود ملات بیشتری ریخته شود (قبل از اجرای سنگ) یعنی کفسازی مجدد می‌شود و هزینه را تکرار می‌کند. اگر خیلی پفکی باشد که باید جمع‌آوری شود.

۷. کروم بندی

باید کروم‌بندی به تعداد زیاد انجام شود؛ مثلاً در ۱۰۰ متر ۳۰ کروم نقطه‌ای. زیرا تعداد زیاد کروم باعث می‌شود برای سنگ‌کاری سطح صافی داشته باشید و در نتیجه ملات مورد استفاده زیر سنگ و سرامیک یکنواخت به اندازه ۳ سانتی‌متر شود اما اگر کروم‌بندی انجام نشده باشد و یا تعداد کروم‌ها ناکافی باشد، ضخامت ملات یکنواخت نخواهد بود و  یک جا بیشتر و یک جا کمتر ملات ریخته می‌شود و باعث هزینه بیشتر و کمتر شدن کیفیت چسبندگی سنگ و سرامیک می‌شود.

۸. عدم افت سطحی

باید از کرومی که بسته می‌شود هیچ افتی نداشته باشد. به تجربه دیده شده فوم‌ بتی که به روش غیراستاندارد اجرا شده باشد، ۲ تا ۳ سانتی‌متر نشست می‌کند و این افت فوم بتن باعث می‌شود ملات زیر سنگ به جای ۳ سانتی متر به ۶ سانتی‌متر افزایش یابد که این مسئله هزینه را زیاد می‌کند.

۹. امکان اجرای در ضخامت‌های زیاد

باید امکان اجرا  در قطرها و کروم‌های بالای ۱۰ سانتی‌متر هم داشته باشد و کیفیتش را از دست ندهد.
چون در بعضی از ساختمان‌‌ها کروم بالاتر از ۱۰ سانتی‌متر قرار می‌گیرد از جمله ساختمان‌هایی که پل‌های ساختمان از کف واحد بالاتر زده و یا لوله‌های آتش‌نشانی و اتفاء حریق از کف واحدها رد شده است و یا بعضی از سقف‌ها که ناترازی زیادی دارند.

۱۰. زمان خشک شدن

باید فوم بتن اجرایی زمان کمی برای خشک شدن نیاز داشته باشد. مثلاً در گرما یک روز و در سرما۲ تا ۳ روز.

علاوه بر این که زمان برای ساختمان‌سازها مهم است و برخی پیمانکاران حتماً باید  بعد از خشک شدن فوم‌ بتن شروع به کار کنند، طول مدت خشک شدن زیاد در فوم بتن باعث خراب شدن مخلوط فوم بتن می‌شود.

۱۱. قابلیت جذب آب

باید قابلیت جذب آب متعادلی داشته باشد (حدود ۲۲ درصد). به این ترتیب چسبندگی ملات زیر سنگ به کف و به خود سنگ مطلوب خواهد بود.

در صورتی که جذب آب کم باشد ملات به خوبی خشک نشده و چسبندگی مناسبی نخواهد داشت و اگر جذب آب بیش از حد لازم باشد آب ملات سریع کشیده شده و باعث می‌شود سنگ به ملات نچسبد.

۱۲. سرعت

دستگاه فوم‌ بتن باید علاوه بر تأمین کیفیت مناسب از سرعت بالایی نیز برخوردار باشد تا فرایند کار بیش از حد طولانی نشده و تأسیسات سریع‌تر پوشیده شده و پیمانکاران بعدی بتوانند کار خود را آغاز کنند.

۱۳.عدم پاشش دوغاب

دستگاه فوم بتن نباید به دیوار پاشش داشته باشد. چون علاوه بر این که مواد به هدر رفته و جلوه‌ی داخلی ساختمان را زشت می‌نماید، باعث می‌شود کار گچ‌کار بیشتر شود. حتی اگر گچ‌کار دیوارها تمیز کند، باز هم دست‌انداز زیر سفیدکاری باقی می‌ماند و بر کیفیت آن تأثیر نامطلوب می‌گذارد.

۱۴. عدم ریزش آب از سقف طبقات

ملات ترکیبات فوم بتن باید به گونه‌ای باشد که حتی پس از انجام مرحله‌ی سفیدکاری سقف‌ها و دیوارها، بدون ریزش آب از سقف انجام شود و هیچ نوع خرابی به وجود نیاورد.

۱۵. استحکام لازم برای کفسازی پارکینگ

قابلیت اجرای شیب‌بندی پارکینگ را با مقاومت بالاتر از سطح کف واحدها داشته باشد. چون شیب‌بندی پارکینگ در روش سنتی مصالح زیادی نیاز دارد و بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر است.

۱۶. مقاومت فشاری استاندارد

باید آزمایشات مقاومت فشاری را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد. قبولی در آزمایشات کنترل کیفیت یعنی برای واحد‌های مسکونی مقاومت فشاری ۱۲ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و برای پارکینگ ۲۵ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع را دارا باشد.

فوم بتن ایرانیان (برادران علی‌آبادی) شرکت مبتکر اندیشان اسکان به عنوان تنها دارنده گواهی‌نامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مفتخر است که به شکل انحصاری توانسته تمامی ویژگی‌های بالا در محصول خود پیاده‌سازی نموده و باکیفیت‌ترین فوم‌ بتن کشور را به اجرا درآورد.





:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 مهر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: